Research Methodology Class

AlhamduLillah, begitulah kelegaan saya apabila mendengar saya akan mengajar subject kegemaran "research methodology' semester hadapan. Nampak gayanya, saya akan mengajar research class untuk pelajar bachelor dan DBA. Kalau nak ikutkan preparation, InsyaAllah semuanya dah ada. Dari buku sehingga slide presentation dah up-date. Kenapa? Allah izinkan saya mengendalikan beberapa buah bengkel penyelidikan, so secara tidak langsung saya dah up-date semua material yang diperlukan. Dalam pengkiraaan saya, setiap pelajar dalam kelas saya akan menghasilkan penyelidikan mereka sendiri dan diterbitkan dalam jurnal. Itu hasrat saya. Sekurang-kurangnya mereka dapat produce 3 artikel bagi pelajar bachelor dan 5 bagi pelajar DBA. Oleh yang demikian, mereka perlu buat kajian di lapangan, supaya dapat pengalaman bagaimana menjalankan penyelidikan dengan betul. Masa cukup ke? InsyaAllah dengan 4 bulan, maka masa itu sudah memadai. Saya akan syorkan buat survey di fakulti so, pelajar tak perlu buang duit banyak. Memang, buat survey di fakulti nampak macam, tak berapa elok, tetapi untuk training ground, saya akan latih mereka menjalankan kajian, walaupun tak seberapa. Nanti mereka rasa mudah untuk belajar diperingkat master dan PhD. Itu matlamat saya.

Comments

Popular Posts