Banjir Menyerang Kembali-di Segamat Johor


Bila berita banjir menyerang kembali di Segamat Johor, saya mula terbayangkan peristiwa yang sama yang berlaku tahun lepas. Masa tu, saya dan Intan masih lagi belajar dan menetap di Shah Alam. Ingat lagi saya masa tu, ramai rakan-rakan pensyarah yang masih mengikuti PTK di Shah Alam, yang tak senang duduk sebab rumah mereka ditengelami air. Bukan sikit-sikit, tapi betul-betul tenggelam, habis satu tingkat. Ada rakan yang minta kebenaran untuk pulang ke Segamat, dan ada yang nak terus batalkan PTK tersebut. Mereka nekad pulang juga walaupun jalan ke Segamat terputus teruk. Kalau naik kereta, alamatnya jadi kapal selam. Lagi teruk kalau naik basikal, sebab nanti akan jadi basikal selam. Walau lagu mana pun mereka tetap balik. Nekad! Berbekalkan bas UiTM Shah Alam, mereka terus menuju ke Selatan. Ikut jalan lama, berpusing-pusing depa cari jalan alternatif, sebab kebanyakkan jalan dah tak ada, hanya air yang ada dipermukaan bumi. At last depa sampai juga di Gemas, dan tidur di masjid. Operasi itu dianggap berjaya sebab Gemas tak beberapa jauh dari Segamat. Hah.. depa sampai pukul 3.00 pagi. Lepas tu lori UiTM Segamat datang ambil semua rakan saya dan AlhamduLillah mereka sampai juga di Segamat mengikuti jalan ladang kelapa sawit. Saya ada juga bertanya beberapa rakan yang terlibat dalam banjir besar tu-bagaimana keadaan mereka waktu banjir tahun lepas?. Rumah aku habis ditenggelami air. Sampai bumbung. Semua orang naik atas bumbung. Kalau nampak helikopter, depa pakat lambai. Seronok juga. Air banjir deras betul. Tak sampai 30 minit rumah aku tenggelam. Tak sempat ke hang angkat barang? Ada juga aku angkat tapi yang penting aje. Peti ais, tv, mesin basuh, mana sempat. Masa tu aku kalut selamatkan anak-bini aku. Tapi AlhamduLillah semua keluarga aku selamat. Semua pakaian dah tak boleh pakai. Kena minta ihsan orang untuk sponsor kasut, dan pakaian bagi family aku. Ada juga orang yang bagitau yang depa nampak seekor buaya hitam besar yang dok attack ayam kampung. Gerun juga ye..itu kalau ayam, kalau kita kena ngap, tak ke naya. Ada juga rakan yang pergi ke kampus untuk buat kerja, bila nak balik, terkandas. Sebab tak boleh balik, air dah penuh, kereta tak boleh lalu. So, depa pakat tinggal dalam kampus selama beberapa hari. Tak boleh saya bayangkan macamana depa boleh survive tanpa keperluan asas masa tinggal di kampus tu. Itulah cerita banjir di Segamat tahun lepas, dan ianya datang kembali tahun ini. Harapan saya semoga semuanya bersabar, dan banyakkan Istigfar.

Comments

Popular Posts