Supervisor PhD

Dr. Murali Raman, BEc (UM), MSc (LSE), MBA (Imperial), MSc (Information System) (Claremont), PhD (MIS) (Claremont), Rhodes Scholar, Fulbright Fellow

Dr. Chong Siong Choy, PhD

Saya dan Intan dah ada banyak sepervisor PhD. Tak tahu la kenapa? Anyway, buat saya sendiri, supervisor saya ada 6 orang. Semuanya sekarang bukan berada di MMU. Yang pertama, Prof. Dr. Mohd Ridzuan, ke 2-Dr. S.N Sivanand, ke-3 Prof. Dr. Deivamani, ke-4 Dr. Jayasheree, ke-5 Dr. Chong Siong Choy dan ke-6 Dr. Murali Raman. Supervisor yang ke-5 dan ke-6 paling banyak membantu dalam penulisan thesis saya. Dr. Chong Siong Choy dan Dr. Murali juga banyak memberi tunjuk ajar dalam penulisan jurnal dan sering memberikan motivasi untuk saya tamat pengajian. Buat masa sekarang, Dr. Chong merupakan DCEO di Putra International College, Melaka, manakala Dr. Murali Raman, pensyarah kanan di Monash University, Malaysia. Kedua-dua mereka hebat, dah banyak tulis dalam flagship jurnals, dan menjadi international reviewers dalam emerald dan lain-lain. Buat masa sekarang, kami masih berhubung, dan menulis bersama. Banyak tips yang saya terima dari mereka berdua terutamanya dalam mendapat tempat penulisan flagship jurnals. Susah betul, kalau nak terbitkan dalam flagship jurnal. Apa taknya, ratio untuk diterbitkan ialah 1000:1, maknanya, jika 1000 artikel dihantar hanya 1 yang akan diterima untuk diterbitkan. Kalau impact factor tinggi, lagi bagus sebab jurnal itu banyak penulis lain cite artikel dalam jurnal berkenaan. Kadang-kadang terpaksa tunggu sampai 4-6 bulan dan tak diterima. Memang frust, sebab tunggu punya tunggu, tak diterima pula. Tapi bila satu artikel sudah diterbitkan, so, senang nak terbit yang lain sebab nama sudah ada! Begitulah pengalaman penulisan saya dalam flagship jurnals. Kena banyak bersabar tau...

Comments

Popular Posts