Boleh makan ke?

Bersama Pak Arab Kuwait yang sibuk makan!

Masalah makanan halal selalu menjadi topik utama pelajar atau pelawat Malaysia yang berada di negara luar. Perkara ini berlaku sewaktu kami di INPEX, Pittsburgh tahun ini. Sudah menjadi kelaziman di pertandingan rekacipta antarabangsa, pengumuman para pemenang akan dibuat pada makan malam. Waktu dinner tu pihak penganjur served macam-macam makanan, sup la, roti la, dan yang kadang-kadang saya pun tak tahu apa nama menu yang dihidang. Kalau kat Malaysia, biasa la kita akan hadap makanan yang ala Chinese Style ke, Indian Style, Jawa Style ke atau Mamak Style. Tapi kat INPEX ini mat saleh style. Malam tu saya dan Intan duduk semeja dengan pak arab Kuwait. Bila makanan dihidangkan, mereka hanya tolak daging dan ayam, yang lain depa terus bedal. Boleh makan ke? Dengan muka selamba, depa kata InsyaAllah brother, don't worry, everything is halal except chicken and beef. You can eat all! Begitulah kata-kata salah seorang daripada mereka dengan penuh yakin bak seorang mufti yang sedang memberi fatwa. Saya rasa geli nak makan, loya tekak. Pada masa tu saya sanggup makan maggi campur sirap daripada makan makanan tu. Boleh ke kita pasti yang lainnya halal, sedangkan daging dan ayam yang sememang tak halal dihidang bersama benda yang lain-lain dalam satu pinggan. Betullah perkara ini mengiyakan satu cerita yang pernah Pak Arab dalam kapal terbang yang makan nasi goreng bercampur dengan daging 'bab'. Dengan selamba, beliau menolak daging bab berkenaan dan makan nasi goreng aje dengan lahapnya. Darurat brother, darurat! Dia makan nasi goreng sampai licin...Saya dan Intan malam tu tak sentuh apa-apa melainkan air teh aje. Pelayan di hotel malam tu rasa risau bila tengok kami tak makan apa-apa. Macam-macam dia tanya, Please sir, what I can serve you? Anything?. No thanks, I am already full. Thank you. Pelayan tu tak puas hati, dan dia minta nak serve saya dan Intan vegetable. No thanks...Lepas tu, pelayan nak minta serve air tea pula. Hah...tea is okay! Please...Begitulah sedikit pengalaman saya bersama pak arab sewaktu dinner di INPEX Pittsburgh, USA tahun ini. Jaga-jaga makan sebab nanti rosak hati dan iman. Mula la belajar tak score. Benda shubahah pun kena jaga. Tak matinya kita kalau tak makan benda yang tak halal atau shubahah!

Comments

Anonymous said…
Hello !.
You may , probably very interested to know how one can reach 2000 per day of income .
There is no initial capital needed You may start to receive yields with as small sum of money as 20-100 dollars.

AimTrust is what you haven`t ever dreamt of such a chance to become rich
The firm represents an offshore structure with advanced asset management technologies in production and delivery of pipes for oil and gas.

Its head office is in Panama with affiliates around the world.
Do you want to become an affluent person?
That`s your choice That`s what you really need!

I feel good, I started to get income with the help of this company,
and I invite you to do the same. If it gets down to choose a proper partner utilizes your savings in a right way - that`s it!.
I take now up to 2G every day, and what I started with was a funny sum of 500 bucks!
It`s easy to get involved , just click this link http://ometivojy.servetown.com/bekodub.html
and lucky you`re! Let`s take our chance together to get rid of nastiness of the life

Popular Posts