Menyediakan proposal research/PhD


Terdapat beberapa tips untuk menyediakan proposal research/PhD yang baik, diantaranya;

1. Mengetahui dengan jelas bidang yang dikaji. Seperti contoh, jika hendak mengkaji mengenai budaya membaca, penyelidik perlu mengetahui secara jelas apakah yang dimaksudkan dengan budaya dan membaca.

2. Methodologi kajian-type of data, data collection, instrumentations, population, sample...

3. Statistical intruments/tools (jika kajian quantitative), GLM, MLR, SEM...

Jika penyelidik sudah ada ke semua ini, InsyaAllah 'hidup'nya dalam menjalankan research nanti agak mudah. Bak kata perpatah PhD menyebutkan, "anda sekarang bukan lagi di dalam hutan belukar, kompas pun dah ada, tempat yang dituju pun dah pasti, hanya perlu tebas semak-samun aje..."

Jangan berasa takut untuk mulakan research anda. Petua paling mujarab ialah baca buku research. Paling mudah, refer buku Uma Sekaran, kulit bukunya berwarna merah, dan dipakai oleh pelajar UiTM dalam kelas research methodology. Satu lagi baca buku yang ditulis oleh Hussey and Hussey (1997) (Palgrave). InsyaAllah mujarab...

Kalau boleh jangan guna kaedah cut and paste, sebab kita tak akan belajar buat research. Cadangan saya ialah refer juga thesis-thesis di perpustakaan UiTM, terutamanya Dr. Fauziah Nordin (methodology baik) (mantan Timbalan Dekan FPP), dan Dr. Muhd Hashim (literature review-baik) (mantan Pengarah UiTM Johor).

Tips terakhir, tabahkan hati, be patiented, jangan hirau apa "orang nak kata" sebab mereka yang dok mengata pun tak tahu buat research yang betul...

Selamat menjalankan penyelidikan.

Wallahualam.


Comments

Anonymous said…
nama saya nadia,... saya sgt berminat nak sambung PHD PART TIME...BYK KER risk yg perlu saya HADAP? Memandangkan saya sgt2 berminat tetapi sy kini seorg pensyarah d politeknik malaysia?MAMPUKAH Saya? mahasiswauum@hotmail.cm
Anonymous said…
apakah KELENGKAPAN yg perlu saya ada selain drpd KEABAHAN DAN ILMU DLM DISPLIN ITU?
Assalamualaikum wbrt. Sdr Nadia. Untuk pengajian peringkat PhD, saya syorkan Sdr. Nadia untuk ambil biasiswa dan belajar sepenuh masa. Jika keadaan tidak mengizinkan, pengajian separuh masa boleh juga, walaubagaimanapun Sdr Nadia perlu tahu membahagikan masa untuk pelajaran, keluarga dan diri sendiri. Bagi saya, pelajar PhD sudah mahir selok belok menjalankan penyelidikan. Kelengkapan yang perlu ada bagi pelajar PhD ialah pengetahuan penyelidikan, dan communication skills. Sebelum itu banyakkan penerbitan semasa belajar PhD. Selamat Belajar!
Anonymous said…
Salam PM Zaidi.
Saya interested tengok biodata Dr.Congrats
Actually saya confuse mengenai bidang PHd yan bakal diambil.First degree saya Islami Studies UIAM dan sekarang ambil Msc Edu.Mgt. Result setakat ni CGPA 3.72 tp saya rasa kurang minat coz minat lebih pada Instructional Technology.

So, apa saranan Dr.Saya pula nak further dlm IT tapi basic ada setakat Certificate sahaja.Minat memang kuat.Rasa macam boleh buat.

Management pula result skor tp not really interested.Dulu buat pasal tak der course Islamic Studies dan rasa macam nak cuba bidang baru.IT pula minat baru timbul.

Nak further Islamic Studies pula,my Arabic is quite poor.

So,Whats ur opinion.Thanks for d info..
mizie said…
Salam...DR,saya rosmizie....saya berminat utk smbung trus ke PhD (Marketing) apabila tamat master (under TPM) baru-baru nie....tp saya kena sediakan proposal (application)for my PhD...so, boleh x DR, explain sikit dier punya format macam-mana n apa yg perlu diterangkan dalam proposal tu....btul ke kna buat simple/tulis apa yag penting jer not exceed 10 pages)......saya amat berminat buat PHd nie tp still tercari2 guideline yang sesuai untuk bntu sya kerana my experience on research is too little.............Hopefully Dr can help me .......TQ
farhah said…
salam dr.... saya berminat sgt nak buat phd.. teruskan bidang saya sekarang.. iaitu bidang kaunseling.. tapi sy tak tahu apa langkah pertama yang saya perlu buat... sy nekad nak buat phd.. n saunggup hadapi apa mslh yg bakal sy laui.. tapi sy kena ambil part time... lagi satu... bahasa inggeris sy tak begitu baik.. itu menyukarkan sy lagi.... apa yg saya harus lakukan
Farhah, langkah pertama utk PhD ialah menyediakan proposal. Untuk menyediakan proposal sdri perlu mengetahui isu, permasalahan, "gaps of knowledge", objektif kajian, "significant of study" etc. Sila rujuk buku panduan postgraduate. Bahasa ingeris adalah penting ketika menjalankan kajian dan penulisan tesis. Untuk memantapkan penulisan sila dapatkan bantuan editor bahasa inggeris dari fakulti bahasa. Selamat belajar
Unknown said…
salam, prof..saya ida berminat untuk membuat phd, dalam keusahawanan..degree saya pengajian arab, master saya pendidikan penilaian dan pengukuran dan saya sangat berminat untuk membuat kajian berkaitan jaringan usahawan, sebab pekerjaan saya sebelum ini adalah menjalankan latihan usahawan dan sekarang saya adalah usahawan. apa cadangan prof untuk saya memilih fakulti yang sesuai..terima kasih
Unknown said…
salam, prof..saya ida berminat untuk membuat phd, dalam keusahawanan..degree saya pengajian arab, master saya pendidikan penilaian dan pengukuran dan saya sangat berminat untuk membuat kajian berkaitan jaringan usahawan, sebab pekerjaan saya sebelum ini adalah menjalankan latihan usahawan dan sekarang saya adalah usahawan. apa cadangan prof untuk saya memilih fakulti yang sesuai..terima kasih
Unknown said…
Assalamualaikum prof, saya amik sarjana pendidikan (pengurusan perniagaan) dan berminat untuk menyambung pengajian ke peringkat Phd. Apakah bidang yang sesuai untuk saya ketika menyambung pengajian PhD. Adakah sy perlu sambung phd dalam bidang pendidikan ataupun yang tulen. Tolong sy. Terima kasih.
Engr. Park Su S said…
Assalam Dr,

Saya bercadang ingin membuat PhD secara Part-time tetapi keliru untuk buat PHD dalam TVET Education or Pure Engineering yang mana latarbelakang saya adalah Electrical Eng. Lagi satu, adalah adakah perlu kandungan research proposal yang dicadangkan perlu sama dengan defence proposal kerana kebanyakkan IPTA memerlukan Reserach proposal untuk pendaftaran?.

Thanks & as salam
JuliaWatsons said…

I am happy to find so many useful information here in the post, thanks for sharing.write my paper cheap
din said…
mencari partime researcher utk thesis.....0192550333
Unknown said…
Assalamualaikum wbt, saya berminat untuk sambung PHD dalam bidang Human Resource Management ...ada sesiapa yang boleh guide saya, please......ummyshukriahrohmad5532@gmail.com @ at 0195537682
koko sharma said…
I enjoyed reading your blog its quite interesting! Seeking for dispensaries worry no more!
Wonderful Blog! satta king
Thank for sharing but may also work in your like commercially.
Ask your dealer for a aggressive offer for a provided service that includes web site style, growth and hosting.Sattaking
sattaKing

Popular Posts